Nieuws

ERP informatiepakket

ERP informatiepakket

Meer informatie over ERP Systemen en het selecteren van een nieuw ERP systeem vindt u in het gratis ERP-informatiepakket.

Aanvragen

Groeien met B2B e-commerce en de cloud centraal in GAC kennissessie

De kennissessie van GAC ‘Geef uw verkopen een boost met Dynamics NAV in de cloud en e-commerce’ zorgde op 28 mei voor een goed gevulde zaal

Consultants van GAC en gastsprekers van SANA Commerce en Saris Aanhangers praten de aanwezigen bij over de mogelijkheden en toekomst van e-commerce voor de groothandel.Daarnaast was er ruim aandacht voor trends en ontwikkelingen met betrekking tot bedrijfssoftware.

E-commerce
De moderne klant heeft al leveranciers gezocht en gevonden voordat de groothandel weet dat hij bestaat. Om gevonden te worden door die klant, maar ook om tijd te sparen, meer omzet te boeken, en extra service te verlenen is een e-commerce oplossing essentieel. Business unit manager Peter Bosch van GAC opende de kennissessie met een strategie- en trendanalyse. Wat brengt ICT ons? Klanten aanwerven via e-commerce vraagt een geïntegreerde oplossing die overal benaderbaar is. Dat vraagt om inzet van de cloud waarbij Microsoft kiest voor Business Apps, Azure, en Office 365.

Big Data en Power BI
Informatie is niet alleen van belang voor de klant maar ook voor het aansturen van de organisatie. Om grote datacollecties te verwerken tot bruikbare informatie zijn Big Data gereedschappen onmisbaar. Microsoft richt zich op het vereenvoudigen hiervan. Binnen Dynamics NAV 2015 is Power BI beschikbaar. Hiermee zijn ingewikkelde analyses te maken door eenvoudige vragen te typen. Windows 10 gaat dit met Cortana verder vereenvoudigen. Deze digitale assistent kan spraak herkennen waardoor het mogelijk wordt om ingewikkelde analyses uit te voeren door met de telefoon, tablet, of computer te praten.

Cloud
Gegevens en applicaties overal en altijd bij de hand hebben is essentieel. Cloud blijft daarom in populariteit stijgen. GAC biedt met Trade Online online bedrijfssoftware voor groothandels aan. Voor de toekomst zien Microsoft en GAC een verregaande samensmelting van private en public clouddiensten. De integratie van Dropbox of OneDrive in een private cloudoplossing is daar een voorbeeld van. Ook Internet of Things gaat bedrijfsautomatisering verder voortdrijven. Binnen dit thema spreken futuristische voorbeelden zoals koelkasten die zelf boodschappen doen het meest tot de verbeelding. Maar juist in een zakelijke context is Internet of Things al vergevorderd. Zo maakt machine-to-machine communicatie planning efficiënter. Productielijnen vragen zelf in NAV onderhoud aan, waarna de software dat in de productieplanning meeneemt.

Corfu, Microsoft Dynamics NAV 2016
De werknaam van de volgende versie van Microsoft Dynamics NAV is Corfu. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit 2016 bij lancering. Eén klant van GAC is al live gegaan met deze nieuwe versie. De vroege implementatie is mogelijk omdat GAC deelneemt aan het TAP-programma van Microsoft. Bij een tweede klant is op dit moment de implementatie in volle gang. GAC partners die ook vroeg willen overstappen kunnen dit via hun account manager aangeven. Hoewel er officieel nog niet veel over Corfu gezegd mag worden, gaf Peter aan dat er veel aandacht is voor optimalisatie van workflows en OCR. Dat laatste systeem maakt digitale verwerking van papieren facturen en offertes eenvoudiger door tekst op gescande documenten om te zetten naar de computer.

Data overal beschikbaar
Business consultant Edwin Drieszen, nam de microfoon van Peter Bosch over om meer te vertellen over veilig werken in de cloud. Microsoft volgt een nieuwe koers waarin mobiel en cloud belangrijker zijn dan het platform. Dat is te merken. De nieuwe versie van Microsoft Dynamics NAV is net zo eenvoudig te benaderen via telefoon en tablet als via de computer, daarbij is het besturingssysteem niet van belang. Microsoft vindt dat data overal en altijd beschikbaar moet zijn. Achter de schermen zorgt het Azure platform ervoor dat dit mogelijk is.

Azure
Azure is de Microsoft Cloud voor bedrijven. Het wordt gevormd door een netwerk van datacentrums waarvan er voor West-Europa onder meer één in Nederland staat. Hier zijn onder meer de Office 365 accounts van bedrijven, hosted NAV oplossingen, en gegevens van OneDrive opgeslagen. In plaats van eigen ICT-mensen te huren voor onderhoud en veiligheid kunnen bedrijven bij Microsoft deze taak uit handen geven. Ook maakt dit verdere integratie van Office, Dynamics NAV en Apps mogelijk.

Single sign-on
Die integratie van verschillende systemen is mede mogelijk dankzij single sign-on. De gebruiker hoeft niet langer voor iedere applicatie een apart wachtwoord in te voeren, maar kan na één login alle bedrijfssoftware gebruiken. Dat maakt het mogelijk om binnen een rapportage in Word gegevens uit NAV te halen om een diagram te vullen. Via de combinatie NAV, SharePoint, en single sign-on worden dashboards gevuld met relevante informatie, zoals openstaande offertes en omzetoverzichten. Deze mogelijkheden bestaan ook in andere systemen, maar daar is gebruik van ingewikkelde en onderhoudsgevoelige koppelingen voor nodig.

Apps en mobility
Dat inspelen op mobiele toegang tot gegevens een goed idee is, blijkt uit de cijfers van business consultant Gilian Kleinveld. Mobiel gebruik had in 2014 een groter aandeel in het totale computergebruik dan de klassieke desktop. Door gebruik te maken van de apps en mobility-oplossingen van NAV kunnen organisaties hun voordeel doen. Gebaseerd op ervaring deelde Gilian tips om de overgang naar mobiel werken effectief te laten verlopen. Daarna volgde demonstraties van enkele apps.

Apps in praktijk
Een goede app lost een praktisch probleem op, is eenvoudig in gebruik, en afgestemd op het apparaat waarop het draait. Gilian demonstreerde dit principe door op drie manieren een order te registreren. Via de desktop en een traditionele client heeft een gebruiker met toetsenbord, muis, en groot scherm overzicht en toegang tot alle opties van NAV. Via de webclient kan diezelfde gebruiker vanaf een toestel met webbrowser bij de gegevens. Het scherm biedt in deze versie minder opties zodat alles wat ruimer in beeld staat wat bediening met touch vereenvoudigt. Als laatste toonde Gilian een sales app voor tablets die standaard in NAV 2015 zit. Deze laat een klantoverzicht zien. Door de naam van een klant aan te raken verschijnen relevante gegevens en mogelijkheden voor onderweg zoals een scherm om orders op te nemen. Kortom eenvoudig in gebruik en afgestemd op het apparaat.

App voor iedere gelegenheid
Gilian demonstreerde de werking van enkele andere apps en sloot af met het verloten van een tablet onder de aanwezigen. De winnaar werd – hoe kon het ook anders – gekozen met behulp van een app. Deze app wees na een druk op de knop aan wie van de aanwezigen een Lenovo MiiX 3-1030 32 GB in ontvangst mocht nemen.

Sana Commerce: e-commerce in combinatie met Microsoft Dynamics NAV
Na de lunch was er aandacht voor sales manager Armand van den Bos van Sana Commerce. Hij presenteerde deze unieke e-commerce oplossing die geïntegreerd wordt binnen Microsoft Dynamics NAV. Andere oplossingen vragen om een eigen systeem en database waardoor het noodzakelijk wordt om onder meer prijs- en orderinformatie te synchroniseren via koppelingen. Naarmate de omgeving groeit worden deze koppelingen complexer waardoor fouten ontstaan. Sana is onderdeel van Microsoft Dynamics NAV. Prijsinformatie, voorraad, en ordergegevens staan daarom maar op één plaats waardoor synchronisatie niet nodig is. Dat voorkomt problemen en levert interessante extra mogelijkheden op.

Staffelkortingen en orderverwerking
Sana Commerce gebruikt prijs- en klantgegevens uit Dynamics NAV om de e-commerce oplossing aan te drijven. Tijdens een demonstratie toonde Armand hoe de klant direct na inlog in zijn bestelling staffelkortingen en andere prijsafspraken uitgevoerd ziet worden. Bij afronding van de bestelling, staat de bijbehorende order direct in NAV. Mocht er daarna een wijziging nodig zijn, dan kan de klant dat zelf via de website uitvoeren. Maar de binnendienst kan dat ook binnen NAV doen. Verandert een medewerker van de binnendienst iets in de order, dan vindt er automatisch terugkoppeling plaats en kan de klant via de website zien wat er veranderd is, en goedkeuring geven.

E-commerce voor complexe producten
Naast de werking van Sana Commerce was er ook aandacht om veelvoorkomende redenen van leveranciers om geen B2B e-commerce in te voeren te weerleggen. Zo werd onder meer besproken hoe het inzetten van een productconfigurator de verkoop van complexe producten op maat kan ondersteunen. Armand liet zien dat de juiste inzet van e-commerce tijd oplevert die vervolgens in te zetten is om meer aandacht aan persoonlijk contact te geven. Om af te ronden werd besproken hoe ook bij grote en complexe producten e-commerce een rol kan spelen. Als voorbeeld werd een boor voor treintunnels genoemd. De e-commerce oplossing maakt bestelling van het basisapparaat (nog) niet mogelijk, maar laat klanten wel eenvoudig reserve-onderdelen bestellen. Omdat alle informatie over het oorspronkelijke product in NAV staat, kan de e-commerce oplossing direct linken naar de juiste onderdelen.

Saris aanhangers en GAC
De dag werd afgerond met een praktijkverhaal. Rutger Poldervaart, Hoofd Verkoop Binnendienst bij Saris Aanhangers, sprak over de e-commerce oplossing die daar is geïmplementeerd. Saris produceert 20.000 aanhangers per jaar en verkoopt via een dealernetwerk. Binnen dat netwerk werden onderdelenboeken verstuurd voor bestellingen van reserveonderdelen. Die bestellingen zorgden voor veel telefonische druk op de binnendienst. Ook was het moeilijk om prijs- en assortimentswijzigingen te verwerken. Saris is met hulp van GAC overgestapt op een oplossing die centraal gegevens opslaat waarin veranderingen in real-time worden doorgevoerd. Binnen de oplossing heeft Saris een apart portaal voor dealers waarin niet alleen onderdelen staan, maar ook handleidingen, en waar ruimte is om verder te groeien.

Doelgroep enthousiasmeren
De ervaring van Saris leert dat het enthousiasmeren van de klanten, in dit geval de dealers, fundamenteel is bij de overstap naar e-commerce. Klanten willen geen ‘nee’ horen als ze telefonisch een order proberen te plaatsen, maar kunnen wel op het bestaan van de website gewezen worden. Door via de binnen- en buitendienst klanten te wijzen op de voordelen: sneller en eenvoudiger bestellen, inzicht in oude orders, en meer overzicht op assortiment, kan de e-commerce oplossing gaan groeien.

Toekomst van e-commerce
Bij Saris is de mogelijkheid om via e-commerce onderdelen te bestellen live. Nu volgt verdere ontwikkeling. Er wordt hard gewerkt om eindgebruikers direct bij Saris een aanhanger te laten samenstellen die dan vervolgens via één van de dealers besteld kan worden. Ook is er aandacht voor andere aspecten van de oplossing. Zo heeft het accurater maken van levertijden aandacht en hoopt Saris het portaal op de voorpagina nog aantrekkelijker te maken als bestemming voor dealers.

Vragen en netwerkmogelijkheden
De presentatie van Saris werd afgerond met een vraagronde over specifieke aspecten van de e-commerce oplossing. De kennissessie werd afgesloten met een borrel waarin ruim de tijd was om na te praten en te netwerken. GAC organiseert meerdere keren per jaar kennissessies over actuele thema’s. Wilt u er de volgende keer één voor uw branche bijwonen? Hou dan onze website in de gaten, of schrijf u in voor de nieuwsbrief.

Facebook
Google+
https://erp-selectie.nl/erp-nieuws-groeien-met-b2b-e-commerce-en-de-cloud-centraal-in-gac-kennissessie">
Twitter
LinkedIn