ERP per branche

ERP voor Handelsbedrijven

ERP software voor Handelsbedrijven

Waar groothandelsbedrijven hun focus van de dienstverlening hebben liggen op voorraadbeheer van een vaststaand assortiment, ligt de nadruk bij de overige handelsbedrijven veel meer op of actief  beheer van catalogus management, of op het snel kunnen oplossen van specifieke klantenvragen. Behalve dat deze bedrijven in de B2B werkzaam kunnen zijn, kan dit ook in de B2C  markt.

Functionaliteit die veel gebruikt wordt:

Catalogus management

hierbij moet je denken aan niet alleen dus het geheel of gedeeltelijk inlezen van leverancierscatalogi, maar ook bewust assortiment en prijsmanagement hierop richting klanten.

Koppeling met handelsplatformen

In plaats van telefonisch of email contact wil men via een koppeling vanuit het eigen systeem offertes aanvragen bij derden. Platformen maken het mogelijk om snel te kunnen wisselen van inkoop partners. Daarnaast bieden dergelijke platformen ook ondersteunen met aanvullende functionaliteit voor bijvoorbeeld biedingen en het vastleggen van de communicatie.

Gratis ERP-Informatiepakket

ERP informatiepakket
Vul hier je gegevens in:

Koppeling met transporteurs en/of transport platform

Veel transport diensten moeten pakketten bij aangemeld worden. Deze informatie kan echte rook steeds vaker ingelezen worden inclusief track&trace informatie. Voor grotere vrachten zijn er ook platformen waar meerdere transporteurs op aangesloten zijn. Hierdoor kan gezocht worden naar de goedkoopste of meest geschikte transporteurs en tegelijk weer informatie ingelezen worden via dit platform in ERP.

Webportaal

Om de eigen organisatie te ontzorgen en tegelijk de klant en leverancier te voorzien van kant en klare informatie, zijn er tegenwoordig vaak klant- en leveranciersportalen die onderdeel uitmaken van het ERP systeem c.q. real-time er mee verbonden zijn. Belangrijk is dat hier ook steeds vaker de externe partij zelf gegevens invoert die direct in ERP (na beoordeling) verwerkt kunnen worden. Een duidelijke efficiency slag.

Webshop

Openbare webshops kunnen steeds beter gekoppeld worden met uitwisseling van catalogus en prijslijstgegevens, materiaal beschikbaarheid en real-time order informatie synchronisatie. Overige informatie kan in principe ook uitgewisseld worden. Het voordeel is natuurlijk dat ERP bedoeld is voor intern gebruik en de webkant zich volledig kan focussen op de constant veranderende vormgeving en marketing eisen.

Margebeheer

Hier moeten systemen veel soorten prijsopbouw kunnen ondersteunen, zowel kostprijs methodieken met toeslagen als ook met kortingstructuren.
Met name bij kleinere handelsbedrijven wordt veel op klantspecificatie een project specifieke artikelen gezocht met project specifieke inkoopprijzen. Aanvraag gegevens moeten makkelijk vertaald kunnen worden in verkoop offertes. Ook moeten ze gelinkt kunnen worden aan de verkooporder. Transactie gerichte marge bewaking en signalering van afwijkingen is erg belangrijk hierbij.

Prijslijstbeheer

Hier gaat het er om dat zowel voor verschillende klantgroepen andere prijzen kunnen gelden alsook andere assortimenten. Hierbij moet beheer makkelijk zijn over grote aantallen artikelen.

Voorraadbeheer

Veel grotere handelsbedrijven hebben veel artikelen op voorraad. Het is een moeilijke markt. Daar dreigt vaak het spook van veroudering/ lage omloopsnelheden waardoor onnodig voorraad gehouden wordt c.q. grote financiële risico’s op verschrotting ontstaan bij slecht beheer. Daarnaast geldt ook vaak als niet direct aan een klantenvraag voldaan kan worden de vraag vervalt en niet meer terug komt. Hier wordt vroegtijdige signalering van trends in verkoop steeds belangrijker om beide effecten te voorkomen.

Cross-docking

Doel is natuurlijk om zo min mogelijk voorraad te hebben. Daarom probeert men zo kort mogelijke levertijden te realiseren door direct als het product binnenkomt dit weer te picken en te verzenden. Hiervoor moet het ERP systeem cross-docking kunnen ondersteunen.

Binnen deze groep bedrijven is er ook een groep die aanvullend hierop veel verpakkingsactiviteiten uitvoert, of simpele assemblage activiteiten op verzoek van de klant uitvoert.
Afhankelijk van de hoeveelheid orders kan dit eenvoudig aangestuurd worden met behulp van extra verkochte “activiteiten”, met magazijnorders inclusief instructie of bij complexe producten zelfs met behulp van losse werkorders .

 

 

Facebook
Google+
https://erp-selectie.nl/erp-per-branche/erp-voor-handelsbedrijven">
Twitter
LinkedIn