Nieuws

ERP informatiepakket

ERP informatiepakket

Meer informatie over ERP Systemen en het selecteren van een nieuw ERP systeem vindt u in het gratis ERP-informatiepakket.

Aanvragen

Damen: binnen twee weken efficiënter aan de slag!

Damen Shipyards Bergum is sinds 1 mei 2012 live met Trimergo. Een kijkje in de keuken bij een zorgvuldig voorbereide livegang.

De business van Damen Shipyards Bergum

Damen Shipyards Bergum is in 1955 opgericht door Jacques Bodewes onder de naam ‘Scheepswerf Bodewes Bergum’ In 1981 werd de werf overgenomen door de Damen Groep uit Gorinchem. Het bedrijf bouwt vrachtschepen en tankers van 2.500 tot 15.000 ton voor shipping wereldwijd.
De Damen filosofie is uniek. Waar de meeste bedrijven pas beginnen te ontwerpen als de klant aanbelt, werkt Damen met series die klantspecifiek afgebouwd worden. Damen verkent de markt; ze onderzoekt aan welk soort schip behoefte is – en op welke geografische locaties. Daarvoor spreken ze met een aantal potentiële klanten met de vraag “als wij gaan ontwikkelen, wat zouden dan jouw wensen zijn?”. Vervolgens gaat Damen met de ontwerpschetsen weer de markt op, en schaaft deze bij op basis van klant reviews. De productlijn is geboren en de eerste casco’s worden geproduceerd in o.a. de Zwarte Zee landen. Daarna is er pas sprake van daadwerkelijke verkoop – en klantspecifieke afbouw in Nederland, zoals onder andere de accommodatie en de lay out van het stuurhuis.
Daarnaast kent Damen nog een ander concept: volledige bouw op afstand. Met een Nederlands ontwerp, dito projectbegeleiding en materialen gesourced vanuit Nederland – vindt de bouw wereldwijd plaats op lokale werven.

Toekomstplannen Damen Shipyards Bergum

Damen Shipyards Bergum (DSBe) wil graag groeien; meer schepen bouwen met hetzelfde aantal mensen en een betere beheersing van de interne processen. Daarom werd besloten een nieuw ERP pakket te implementeren. Lourens Metz werd full-time vrijgemaakt voor dit ingrijpende project. Metz komt uit een familie met een eigen scheepswerf. Hij begon zijn carrière als engineer achter de tekentafel en werkt sinds 2006 voor DSBe.
Metz: “We wisten dat we deze groei mede kunnen realiseren door een grote efficiencyslag. We komen uit een situatie van AccountView als basis, aangevuld met veel losse systemen, tussen programmaatjes, losse Excels sheets en versielijsten. We hadden letterlijk lijsten van lijsten en checklists van checklists. Ook het opzoeken van specifieke gegevens was zeer tijdrovend. We wilden echt meer en beter inzicht – en overzicht.”
De focus was daarom één bedrijfsbreed systeem en één werkwijze; ERP software die de combinatie maakt tussen planning en logistiek.

ERP selectie: WYSIWYG

Projectleider Metz koos bewust voor een bottum-up aanpak, waarbij iedere afdeling inspraak kreeg in het selectieproces. Hiermee creëerde hij een groot draagvlak en acceptatiegraad binnen de organisatie. Trimergo werd unaniem gekozen “vanwege de zogenaamde WYSIWYG – what you see is what you get. Snel gegevens filteren, je hebt snel de gewenste data voor je neus, zoals wanneer welke materialen benodigd zijn. Deze inkoop planning bijvoorbeeld, was bij andere ERP leveranciers wel koppelbaar met planningssoftware, maar dan blijft het altijd spannend of deze systemen daadwerkelijk betrouwbaar met elkaar communiceren” – aldus Metz.
In Trimergo is het project het hart van de software. Hierdoor is het eenvoudig materialen, uren en kosten eenvoudig aan een project toe te kennen. Zo heeft de planner nu direct inzicht in de gerealiseerde uren per project. Inkoop hoeft geen aparte inkoopplanning bij te houden, want deze volgt automatisch uit de projectplanning.

Succesfactoren Implementatie

De implementatiefase, van huidige naar de gewenste situatie, is vaak de meest uitdagende fase. “Vooral het testen heeft ons veel tijd gekost, maar terugkijkend vond ik het geen zware bevalling” aldus Metz. Juist doordat de implementatiefase zeer serieus genomen werd door DSBe, verliep de livegang zo goed als probleemloos. Betrokkenheid en terugkoppeling zijn kernwoorden in deze succesvolle implementatie. “Nu zit het er zo in, geef eens feedback” vroeg Metz regelmatig aan de gebruikers. “Nu zien medewerkers bij de livegang wat ze zelf bedacht hebben.”

Effect binnen twee weken

Al twee weken na de laivegang merkt DSBe al diverse efficiency verbeteringen. Zo verloopt de samenwerking tussen inkoop en engineering veel vloeiender en zijn processen eenvoudiger geworden. De eindgebruikers zijn positief, en ondervinden in Trimergo een pakket wat hun dagelijkse werkzaamheden uitermate goed ondersteund.

Tot slot: Key succesfactoren implementatie en tips van DSBe

  • Inventariseer de behoeften per afdeling voor definitieve selectie
  • Betrek de afdelingen ook bij de implementatie; dat lijken veel uren, maar achteraf bijsturen en aanpassen kost meer
  • Kies een afgevaardigde per afdeling die de belangen van de afdeling kan vertolken
  • Maak een gebruikershandleiding per afdeling, waar zichtbaar is hoe de specifieke handelingen in Trimergo werken
  • Geef per afdeling een training kort voor de implementatie, zodat alles vers in het geheugen zit
  • Begeleid de gebruikers zorgvuldig op de dag van livegang
  • Maak iemand binnen het bedrijf beschikbaar voor de implementatie; ERP is geen faciliterend maar sturend pakket voor je bedrijfsproces

Facebook
Google+
https://erp-selectie.nl/erp-software-damen-binnen-twee-weken-efficienter-aan-de-slag">
Twitter
LinkedIn