Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
E-commerce trends in B2B sector
7 maart 2022E-commerce is een altijd groeiende markt en het is niet meer alleen voor individuele consumenten; B2B e-commerce wordt met de dag belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat drie op de tien zakelijke bestellers in 2021 meer online is gaan kopen, wat resulteert in een stijging van het aantal online bestellingen van 50%. Deze cijfers blijken uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2021. Dit is een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers.
Natuurlijk heeft de coronapandemie hierin een grote rol gespeeld de afgelopen jaren, het was immers niet mogelijk om voor inkoop naar een groothandel te reizen. Maar door het gemak van online B2B bestellingen wordt verwacht dat ook na de pandemie deze markt een grote stijging zal laten zien. De voorspelling laat een verwachting zien waarbij vier op de tien kopers meer dan 90% online gaat bestellen in 2025. Belangrijk dus om hier op in te spelen.
Lees hier meer informatie over ERP in de e-commerce.
Verschil B2B en B2C
De termen B2B en B2C worden veel gebruikt, we beginnen graag met een korte uitleg over het verschil tussen beide. Het belangrijkste verschil met de business-to-consumer (B2C) ligt in de kopende partij. B2C-handel vindt plaats tussen bedrijven en consumenten, terwijl B2B-handel tussen bedrijven onderling plaatsvindt. Doorgaans richt B2B-marketing zich op minder bestellingen, maar meer grote bestellingen met een hoge waarde.
Traditioneel zijn B2B-kopers ‘professionele’ kopers, dat wil zeggen dat er meer verantwoordelijkheid wordt verwacht omdat ze verantwoordelijk zijn de uitgave van het bedrijf. Terwijl B2C-aankopen meestal gebaseerd zijn op persoonlijke voorkeur, omdat de consument zich alleen maar zorgen hoeft te maken over zijn eigen portemonnee.
Tips voor online B2B verkoop
Uit het onderzoek komen meerdere aanbevelingen naar voren om de verkoop online voor B2B klanten te verbeteren en optimaliseren.
- Persoonlijke koopervaring
- Sluit aan op de behoefte
- Uitgebreide productgegevens
- Eenvoudig en effectief
- Gemakkelijk afrekenen
De focus in e-commerce B2C ligt tegenwoordig vooral op de persoonlijke ervaring; een klant wil dezelfde beleving online als offline. Dit is in de zakelijker verkoop niet anders. Wanneer de focus wordt gelegd op de persoonlijke koopervaring zal het leiden tot hogere klanttevredenheid en meer herhalingsaankopen. Daarnaast kunt u aan een hogere tevredenheid werken met een op uw klanten afgestemd aanbod, betaalmogelijkheden, retouropties, duurzame levering, uitgebreide leveropties, persoonlijk aanbod en online advies. Zorg ervoor dat de online omgeving een weerspiegeling is van uw onderneming in service en huisstijl.
De belangrijkste rede voor zakelijke afnemers om online de bestellingen te plaatsen is gemak en snelheid. Let daarom vooral op een snelle customer journey. Uitgebreide productinformatie, duidelijke informatie over levertijden, snelle orderverwerking en gemakkelijke betaalopties kunnen hier voordelen bieden.
Naast inkoop kan een online b2b platform meer voordelen bieden aan de inkoper die de samenwerking kan versterken. Hoe fijn is het als de zakelijke klant op het online platform ook de gegevens kan inzien als openstaande orders, facturen, eerder bestelde artikelen en bijvoorbeeld leveringsinformatie.
Nadelen online aankopen
Als we kijken naar de nadelen van online bestellen is het interessant om te zien dat de zakelijker inkoper tegen dezelfde nadelen aanloopt als de consument. Online bestellers beschouwen het niet kunnen voelen/zien van een product als grootste nadeel bij het online kopen van producten. Wel is te zien dat dit nadeel voor inkopers steeds kleiner wordt, we raken er namelijk allemaal aan gewend naar mate we meer online bestellen. Webwinkels en bestelportalen kunnen dit nadeel tegengaan door de wijze waarop zij producten op de website tonen te verbeteren. Denk hierbij aan goede foto’s, uitgebreide product omschrijving, product video’s of reviews.
B2B online marketplaces
Er worden steeds meer online marktplaatsen ontwikkeld voor B2B kanalen. Een dergelijk kanaal kan veel voordelen bieden voor zowel de inkopers als de verkopers; het biedt de inkopers de mogelijkheid om op 1 locatie een groot aanbod te kunnen inzien, te vergelijken en onderzoeken. Hierdoor worden zakelijke marktplaatsen een steeds relevantere online locatie voor verkoop. Verkopers kunnen op deze manier op een gemakkelijke wijze veel inkopers bereiken en hoeven niet te bouwen op enkel hun eigen klantenbestand. Het kan de toevoeging zijn voor een B2B omnichannel strategie.
Voor de hand liggend zijn de grote spelers als Amazon en Alibaba, maar ook kleinere niche marktplaatsen worden ontwikkeld. Orderchamp een online B2B Groothandelvoor retailers, met verschillende merken, is hier een goed voorbeeld van.
ERP-integratie
Trends in verkoopprocessen vragen om efficiënte ERP-software in combinatie met innovatieve e-commerce en marketinginspanningen. Een geïntegreerde ERP kan administratieve functies automatiseren, zoals boekhouding, voorraadbeheer, orderverwerking en fulfillment, maar ook klantenservice en ondersteuning. Met ERP-software kunt u uw hele bedrijf van begin tot eind beheren met één systeem en één dashboard. Het is belangrijk om een platform te kiezen dat kan meegroeien met uw bedrijfsmodel – een platform dat de flexibiliteit en automatisering biedt die u nodig hebt om aan de eisen van uw groeiende klantenbestand te voldoen.
Een omnichannelstrategie vraagt om geavanceerde databeheer waarbij alle kanalen over gelijke informatie beschikken. Geïntegreerde ERP kan hierin de uitkomst bieden.