Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
Top 10 verschillen tussen ERP en CRM
28 april 2022Bedrijven gebruiken ERP-systemen en CRM-systemen om hun bedrijven op een efficiëntere en effectievere manier te beheren, maar wat zijn nu belangrijkste verschillen tussen ERP en CRM? ERP-systemen omvatten veel meer dan alleen customer relationship management (CRM). Kan de CRM module in ERP hetzelfde aanbieden als een best-of-breed CRM pakket? Daar zullen we in dit artikel meer licht op werpen.
Wat is ERP precies?
ERP staat voor enterprise resource planning. ERP bestaat uit verschillende modules die allemaal specifieke taken binnen het bedrijf aanpakken waaronder productie, verkoop, financiën, human resources en boekhouding. ERP is een technologie die alle onderdelen van een organisatie in staat stelt met elkaar te communiceren. Lees hier verder over wat ERP is, of vraag hiernaast ons informatiepakket aan met alle informatie die u nodig heeft over ERP en het selecteren en implementeren. Zowel in wat de software biedt als de informatie verschillen ERP en CRM.
Kies eenvoudig het beste ERP systeem
Heeft u moeite met kiezen tussen alle ERP leveranciers? Download ons gratis ERP informatiepakket en vind het pakket dat bij u past. Of neem direct contact op met de adviesdesk van ERP-Selectie. Bel hiervoor naar 040-7505599 of mail naar info@erp-selectie.nl. Wij helpen u graag bij uw ERP proces.
Wat is CRM eigenlijk?
CRM, of Customer Relationship Management, is een softwarepakket waarmee klantenrelaties, activiteiten en communicatie wordt beheerd. CRM heeft, in tegenstelling tot ERP-software, absoluut niets te maken met boekhouding, processen en productie, maar eerder met de verkoop, marketing en klantenservice van het bedrijf. Meer lezen over CRM? In ons woordenboek staat een uitgebreide definitie over CRM.
De top 10 verschillen tussen ERP en CRM
Veel bedrijven twijfelen of ze een ERP Systeem of een CRM Systeem aan moeten schaffen. Wat zijn nu precies de verschillen tussen ERP en CRM, en welke keuze past het beste voor uw bedrijf. Lees hier de top 10 verschillen tussen ERP en CRM en wat voor invloed de pakketten hebben op de bedrijfsvoering.
1. Data focus
Het grootste verschil tussen ERP en CRM is te vinden in de focus die de software heeft op de data van een bedrijf. ERP software kijkt bedrijfsbreed naar productie, supply chain, sales, boekhouding, warehousemanagement, e.d. CRM pakketten zijn geheel gericht op de klant, klantbeheer, relatiemanagement en de activiteiten richting de afnemers van een bedrijf. Hierin kunt u meteen de vraag stellen waar de behoefte ligt voor uw bedrijf? Bent u op zoek naar meer inzicht in het gehele bedrijf, of alleen het stukje relatiemanagement. Een andere mogelijkheid is het implementeren van een ERP pakket met volwaardige CRM module, zoals bij Microsoft Dynamics 365 Unified Operations of Odoo.
2. Website koppelingen
ERP is een geweldig systeem voor het beheren van processen met betrekking tot het plaatsen en verwerken van orders: artikelbeheer, voorraad, financiën, planning, enzovoort. Het ERP systeem stuurt voorraadgegevens, prijzen en artikeldata naar de website, en de website stuurt de orders dan weer naar het ERP systeem. ERP is alleen niet echt gebouwd voor de consument-facing kant van uw bedrijf. Specifieke klantgegevens worden opgeslagen in het Customer Relationship Management (CRM) systeem. In een CRM pakket is het mogelijk de klant te tracken of klantportals te beheren. Vooral bedrijven die veel terugkerende klanten via hun webshop bedienen, hebben hier baat bij. Het is mogelijk om de afnemer heel gericht te benaderen.
3. Marketing Automation zit niet in ERP
Marketing Automation software is bedoeld als een compleet platform voor de marketeer. Het koppelt e-mail, social media tools, blogs, landingspagina’s en andere zaken die van cruciaal belang zijn voor marketeers. In plaats van het beheren van een landschap van gefragmenteerde tools (denk aan Hootsuite voor Social Media, Mailchimp voor Email, enzovoort) stelt Marketing Automation software marketeers in staat om te meten, analyseren, rapporteren en bij te sturen over alle kanalen. Bij goede CRM systemen is Marketing Automation compleet geïntegreerd. In ERP is Marketing Automation zeer zelden, eigenlijk nooit, geïntegreerd. Als Marketing Automation een eis is, kies dan altijd voor een CRM Systeem.
4. Nieuwsbrieven in CRM
CRM-applicaties zijn ontworpen om elk contactmoment met klanten en prospects vast te leggen en op te slaan. De informatie wordt centraal vastgelegd en is voor iedereen toegankelijk. Met behulp van deze informatie kan het team van uw bedrijf gepersonaliseerde e-mails of nieuwsbrieven sturen waarin de klant wordt gevraagd de dienst of het product te kopen, of informatie aan te bieden. CRM software is hier uitermate geschikt voor en biedt meer mogelijkheden dan ERP. Door middel van CRM is het mogelijk gericht campagnes te versturen en te traceren, soms ook te ontwikkelen. Dat werkt in CRM beter dan in ERP.
5. Logistiek in ERP
In het gebruik van de software zitten grote verschillen tussen ERP en CRM. Zoals eerder aangegeven biedt CRM de uitkomst als het gaat om relatiebeheer. ERP software kan gebruikt worden voor het aansturen en automatiseren van interne processen. Zo is het ook mogelijk om het logistieke gedeelte te beheren in een ERP pakket. Dat is, naast finance, vaak de kern van een ERP applicatie. Warehouse management (WMS), transport management (TMS), barcode scanning, digitale planning of een digitale werkbon: allemaal functionaliteiten die geheel naar eigen processen van het bedrijf kunnen worden in gericht in ERP. Inkoop, verkoop, voorraad en productie van goederen, u kunt het allemaal doen vanuit één ERP systeem. Dat is niet mogelijk in een CRM Systeem.
6. Financieel in ERP
ERP heeft veel te bieden als het gaat om financiële processen. Naast het logistieke proces kunnen ook financiële stromen in ERP worden beheerd. Alle transacties, als gevolg van verkoop, aankoop en logistiek, worden vastgelegd in de boekhouding. Hierdoor is de oorsprong van elke financiële beweging moeiteloos te traceren. Dit levert niet alleen een enorme tijdsbesparing op, maar verminderen ook het foutenpercentage. ERP maakt ook een efficiënt debiteurenbeheer mogelijk. Dit zorgt ervoor dat betalingen sneller binnenkomen en de eigen cashflow kan worden verhoogd.
7. CRM is flexibeler, ERP is veel complexer
ERP zorgt voor de interne processen (van bestelling tot factuur, planning, inkoop, voorraad) terwijl CRM de externe processen behandelt, zoals marketing en verkoop. U kunt ERP zien als het hart van de gegevensbehoeften van een bedrijf: de processen die het uitvoert zijn nodig voor de essentiële functies van een bedrijf, maar ze veranderen niet veel.
CRM is flexibeler omdat het zich bezighoudt met de interactie tussen een bedrijf en zijn klanten, en de behoeften van de klant veranderen voortdurend! Hier is geen behoefte aan een star complex systeem. Als er bijvoorbeeld een nieuw product wordt gelanceerd, moeten marketing en sales dat nieuwe product gemakkelijk op een andere manier in de markt kunnen.
8. ERP is System of Record
Het ERP-systeem vertegenwoordigt een zogenaamd System of Record (SOR), waarin alle centrale bedrijfsdata, – logica, -processen en -transacties worden geregistreerd en beheerd. Het vormt dient als basis voor alle operaties. Het is de leidende gegevensbron, de opslagplaats voor het aanmaken, bijwerken, wijzigen, verwijderen en analyseren van gegevens. System of records hebben een lange levensduur binnen een bedrijf en worden jaren gebruikt.
9. CRM is System of Differentiation
Daar waar een system of record niet veel zal verschillen van de ene organisatie tot de andere in dezelfde branche, kunnen systems of differentiation dat wel. Applicaties in deze laag van het bedrijf vertegenwoordigen de processen die een organisatie uniek maken. Deze laag van software biedt klantgerichte of gepersonaliseerde oplossingen.
10. CRM is altijd Cloud, ERP soms nog on-premise
Ondanks dat steeds meer software en data cloud based is, betekent dit niet dat dit altijd wenselijk moet zijn. Hierin is in ERP en CRM wel een onderscheid te maken; daar waar ERP nog meerdere opties biedt, is een CRM pakket eigenlijk altijd in de cloud. Deze cloud oplossingen zorgen voor een kortere implementatietijd en maken het gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. On-premise kent een aantal voordelen op gebied van kosten, beveiliging, personalisatie en implementatie.