Detailhandel

Met de detailhandel worden de winkels bedoeld die producten een consumenten verkopen voor eigen verbruik. Denk hierbij aan kledingwinkels, bouwmarkten, electronica winkels, speciaalzaken, supermarkten, meubelzaken, bakkerijen, slagers, etc. Deze sector wordt vaak ook aangeduid als retail, alleen valt onder retail zowel de verkoop van producten als diensten (zoals een kapsalon). Er zijn specifieke ERP Systemen die bedoeld zijn voor winkels en die alle functionaliteiten ondersteunen voor de branche detailhandel.

De Detailhandel

2020 en begin 2021 was een zeer onzekere periode voor de detailhandel, zeker voor de bedrijven met fysieke winkels. Door de lockdown liep de omzet enorm terug, soms zelfs naar 0. Online winkels hebben het daarentegen zeer goed gedaan tijdens de corona crisis. Doordat mensen veel thuis werkten en niet op vakantie gingen, zijn de uitgaven aan producten voor de woning flink gestegen. De zwembaden, BBQ’s, Airco’s, tuinmeubelen, badkamers, keukens, etc. waren niet om aan te slepen.

Veel detaillisten zien de waarde van online webwinkels. Er was een flinke verschuiving van winkelbezoek naar online omzet. We zien de volgende trends voor detaillisten:

  1. Je kunt bijna niet meer zonder online winkel.
  2. Niet alleen je eigen winkel of webshop zijn verkooppunten, maar ook online marktplaatsen worden steeds grotere spelers om producten op te verkopen. Denk aan Bol.com, Amazon of lokale initiatieven.
  3. Door de toename van online veranderd het personeelsbestand van de detaillist. Minder personeel in winkels en verkoop, en meer personeel en online en content marketing en voor IT, Logistiek en distributie.
  4. Je moet flexibel zijn om met de snel veranderende klanteisen mee te bewegen.
  5. Door de krapte aan grondstoffen is het belangrijk om buffers op te bouwen.
  6. Koop lokaal is ook online een trend. Zeker met de toenemende transportkosten.
  7. De consument wil ontzorgd worden. Ook op het gebied van Food.
  8. Een voorwaarde voor succes en om bovenstaande trends bij te houden is digitalisering.

ERP voor de detailhandel

ERP Systemen voor de detailhandel moeten de ondernemers ondersteunen om aan de klanteisen te voldoen:

  • Voorraden moeten snel inzichtelijk zijn en het systemen moet betrouwbare informatie leveren.
  • Het ERP Systeem moet eenvoudig kunnen koppelen met webwinkels en andere sites waarop consumenten inkopen doen
  • De processen moeten zoveel als mogelijk geautomatiseerd worden. De krapte op de arbeidsmarkt versterkt deze behoefte.
  • Consumenten willen hun bestelling de volgende dag al ontvangen. Daarom moeten de systemen een snelle en foutloze integratie hebben met de logistiek dienstverleners en pakketbezorgers.
  • Natuurlijk draaien alle ERP Systemen voor de detailhandel in de cloud.
  • De productinformatie uit een PIM systeem moet samen met de logistieke informatie uit ERP worden gecombineerd naar de webwinkel. Een modern applicatie landschap dat de uitwisselingen van data verzorgd is een vereiste voor een moderne detaillist.

Ontvang ons gratis ERP Informatiepakket

Meer informatie over ERP software voor de Detailhandel en het selecteren van een nieuw ERP systeem vindt u in het gratis ERP-informatiepakket inclusief de laatste trends, de kosten van ERP, diverse whitepapers en checklijsten voor uw ERP project.