Wat is configuration as build
Alle ERP begrippen uitgelegd
Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
Configuration as Build specificeert de samenstelling van het product nadat het geproduceerd is. Tijdens de productieregistratie kan dit in een ERP syteem worden vastgelegd. Tijdens dit proces wordt bijvoorbeeld vastgeleverd wat het meteriaalverbuirk is, maar ook worden meetgegevens over het ontstane product vastgelegd. Het is belangrijk dat deze specificaties toegankelijk zijn voor het bedrijf, maar vaak ook voor de klant. Hiermee is een basis aanwezig om het onderhoud en support te kunnen leveren. Van belang hierbij is de keuze waar de as built configuratie wordt beheerd. Het is mogelijk dat dit het ERP systeem is, omdat daar ook de daadwerkelijke vastlegging plaatsvindt, maar het kan ook zijn dat alle geregistreerde gegevens in ERP weer teruggezonden worden naar de Engineerings omgeving, omdat daar de productgegevens beheerd worden. Dit gebeurd dan vaak in een PLM ((Product Lifecycle Management) systeem.
Voor de klant is het voordeel dat hij/zij op basis van de meest actuele productsamenstelling het onderhoud/service kan laten uitvoeren en dat eventuele wissel/reservedelen op basis van deze specificatie kunnen worden besteld. Ook voor het bedrijf dat het product heeft geproduceerd betekent de as built configuratie dat zij altijd op de hoogte zijn van wat er concreet is afgeleverd; dit heeft zowel voordelen om de de juiste service en onderhoud naar een klant te kunnen leveren en de juiste reservedelen te kunnen leveren, maar ook bij garantieclaims kan sneller opgespoord worden wat mogelijk aan de hand is en wat er hersteld dient te worden. In ERP is de mogelijkheid vaak aanwezig om de as-built configuratie om te zetten naar een service objecten structuur. Indien er dan als gevolg van onderhoud/service wijzigingen aangebracht worden in deze structuur dan worden deze op de juiste plaats vastgelegd, zodat de actuele configuratie bij de klant direct zichtbaar blijft.
Het implementatieproces is mede afhankelijk van de keuze van het ERP en PLM-systeem (indien aanwezig). De algemene stappen zijn in ieder geval: definiëren waar wat dient te worden vastgelegd in het proces, het configureren van ERP/PLM zodat de gegevens ook op de juiste plaats kunnen worden vastgelegd, het inrichten van het systeem, het vullen van de gegevens , het testen en in gebruik nemen van het systeem.
Het informatiepakket bestaat uit:
Een compleet handboek met duidelijk stappenplan voor selectie en implementatie van ERP systemen. De functies, kosten, voor- en nadelen.