Wat is tco (total cost of ownership)
Alle ERP begrippen uitgelegd
Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
De totale eigendomskosten (TCO) zijn de kosten om iets te kopen plus de kosten om het gedurende de nuttige levensduur te gebruiken. Het idee is om rekening te houden met de totale kosten die een bedrijf zal maken om een bedrijfsmiddel te gebruiken, en niet alleen met de aanschafkosten. De operationele kosten omvatten onderhoud, installatie, implementatie, downtime tijdens installatie/implementatie, opleiding die nodig is om het bedrijfsmiddel te gebruiken, verwijdering, licenties en upgrades. Bij de berekening van de operationele kosten is het belangrijk de toekomstige kosten aan te passen aan de waarde van vandaag, rekening houdend met de waarde van het geld en de timing van de kosten. Ook moet je de restwaarde aan het einde van de levensduur van het bedrijfsmiddel aftrekken. ERP-systemen gaan ook gepaard met volledige levenscycluskosten. Daarom is het beschouwen van post-implementatiekosten minimaal net zo belangrijk als implementatiekosten.
Er zijn een aantal voordelen verbonden aan het gebruiken van TCO binnen ERP. Allereerst is TCO van belang omdat het inzicht geeft in de totale kosten gedurende de complete levensduur van het systeem. De simpele aanschafkosten zijn simpelweg niet genoeg om te weten, aangezien u rekening dient te houden met de hierboven genoemde kosten. Daarnaast is het met TCO mogelijk om dieper in te gaan op meer gedetailleerde prestatiecijfers. Het concept “prestatiecijfers” (gedefinieerd als een meting van de activiteiten en prestaties van een bedrijf) is voor bedrijven moeilijk te hanteren. TCO helpt u om die kloof te dichten. Ook is het mogelijk met TCO om verschillende variabelen te vergelijken tussen verschillende onderdelen of systemen. Op deze manier wordt het duidelijk waar het kostenplaatje uit bestaat, en waar eventueel verbetering of bezuiniging mogelijk is.
Het bepalen van TCO binnen ERP bestaat uit drie verschillende fases.
Het informatiepakket bestaat uit:
Een compleet handboek met duidelijk stappenplan voor selectie en implementatie van ERP systemen. De functies, kosten, voor- en nadelen.