Wat is sla (service level agreement)
Alle ERP begrippen uitgelegd
Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
Wat is SLA? SLA staat voor Service Level Agreement, wat een overeenkomst is tussen klant en leverancier over het niveau en type service wat geleverd gaat worden. In deze overeenkomst worden de rechten en plichten van beide partijen omschreven.
Een Service Level Agreement is een contractueel verlengstuk van de overeenkomst tussen de partijen. Zo weet een afnemer wat hij kan verwachten en kan de leverancier worden getoetst op de kwaliteit die wordt geleverd. Deze vorm van overeenkomsten worden veelal in de IT gebruikt, maar ze zijn ook terug te zien in de dienstensector.
Belangrijk voor de overeenkomst is dat de factoren meetbaar en dus te toetsen zijn. De items die terug te vinden zijn in een SLA zijn bijvoorbeeld:
De Service Level Agreement geeft duidelijkheid in de verwachtingen beide kanten op. Er wordt aangegeven wie, wanneer aansprakelijk is voor storingen of prestatieproblemen. Opdrachtgevers kunnen profiteren van SLA omdat het contract de prestatiekenmerken van de service beschrijft. Vooraf zijn deze te vergelijken met die van andere leveranciers. Tijdens het proces geeft het een handvat om de diensten te toetsen. Service Level Agreements bepalen de verwachtingen voor de prestaties van een leverancier en stellen sancties vast voor het missen van de doelstellingen en, in sommige gevallen, bonussen voor het overschrijden ervan.
Het informatiepakket bestaat uit:
Een compleet handboek met duidelijk stappenplan voor selectie en implementatie van ERP systemen. De functies, kosten, voor- en nadelen.