Wat is pdm (product data management)
Alle ERP begrippen uitgelegd
Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
Als maakbedrijf dat complexe producten vervaardigt of assembleert, is het belangrijk dat je over accurate technische informatie beschikt. Om ervoor te zorgen dat deze informatie ook bij de juiste afdeling terecht komt, maken veel bedrijven gebruik van product data management (PDM). Het gaat hierbij om technische informatie over het onderwerp, het fabricageproces en de montage van de producten. Denk bijvoorbeeld aan de specificaties van het ontwerp, het materiaal waaruit een object is gemaakt, of het soort onderdeel ervan. Met name bedrijven die complexe of complexe artikelen produceren of assembleren, profiteren van productgegevensbeheer en kunnen het productcreatieproces eenvoudig en duidelijk beheren en controleren.
Bij het ontwerpen van complexe producten worden vaak veel revisies doorgevoerd voordat het definitieve ontwerp productierijp is. Om de machtigingen voor deze wijzigingssets effectief te beheren, is een PDM-systeem een waardevol hulpmiddel. Als alternatief kan ook tijdens de offertefase gebruik worden gemaakt van een PDM-systeem. Technisch of administratief personeel kan gemakkelijk prijzen inschatten op basis van centraal opgeslagen gegevens. Alle gegevens worden opgeslagen in een toegankelijke database, waardoor bedrijven sneller, efficiënter en nauwkeuriger informatie kunnen verzamelen, waardoor de workflow wordt verbeterd.
Bedrijven die besluiten een PDM-systeem aan te schaffen, worden aangemoedigd om te bepalen welk systeem eerst komt: een PDM-systeem of een ERP-oplossing. In de praktijk wordt vaak gekozen voor PDM, omdat het proces van artikelontwerp en stuklijst hier begint. Terwijl de rest van de functies en gerelateerde taken in de ERP-oplossing zitten. Daarom is het erg belangrijk dat je deze twee systemen aan elkaar koppelt. Alleen dan worden de potentiële voordelen van een PDM-systeem echt gerealiseerd. Als je het PDM-systeem en jouw ERP-oplossing niet koppelt, moet je nieuwe of gewijzigde informatie handmatig overzetten naar het PDM-systeem. Dit vergroot de kans op fouten en is bovendien onnodig tijdrovend. Net als het detecteren van de laatste wijzigingen en informatie. In het ergste geval werken medewerkers aan hetzelfde project in verschillende systemen op basis van verschillende informatiebronnen. Hierdoor moet je tijdens de productiefasen constant bijsturen en editen. Als de kostenberekening wordt beïnvloed doordat de technische staf met onjuiste prijsinformatie werkt, kan dit gevolgen hebben voor het gehele financiële controlemechanisme voor inkoop en budgettering.
Het informatiepakket bestaat uit:
Een compleet handboek met duidelijk stappenplan voor selectie en implementatie van ERP systemen. De functies, kosten, voor- en nadelen.