Wat is koop (klantorder ontkoppelpunt)
Alle ERP begrippen uitgelegd
Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
Het klantorder ontkoppelpunt is het punt in uw productieketen van waar standaardisatie stopt, en producten specifiek worden gemaakt voor de wensen van de klant. De functie van dit punt is het leveren van kennis aan u. Wanneer u namelijk weet waar dit punt in uw keten ligt, kunt u dit punt steeds verder naar achter leggen, om zo de keten efficiënter te maken, en specificatie in een zo laat mogelijk stadium aan bod te laten komen. Hierdoor kan zo lang mogelijk met een standaard keten worden gewerkt, en is de tijd van order tot levering minimaal. Het KOOP kan op vijf verschillende plaatsen in de productieketen worden gelegd. Zo kan er voor bijvoorbeeld Assemble to Order (AtO), Configure to Order (CtO), of Engineering to Order (EtO) gekozen worden, waarbij het KOOP telkens op een ander punt ligt.
Wat zijn de voordelen van KOOP binnen ERP?
Door het opmerken van het KOOP binnen uw productieketen, heeft u kennis van de mate van standaardisatie binnen uw bedrijf. Hierdoor krijgt u ook de mogelijkheid om dit verder te optimaliseren, zodat het KOOP steeds verder achter in de keten gaat liggen. Dit zal ervoor zorgen dat het productieproces steeds minder tijd zal kosten, wat uw bedrijf enerzijds meer winst oplevert, en waardoor anderzijds de klanttevredenheid zal stijgen. Daarnaast is het door optimalisatie ook mogelijk om sneller en verder op te schalen, wanneer het KOOP verder naar achter wordt geplaatst. Doordat het klantorder koppelpunt erg bepalend is in het ERP systeem is het belangrijk voor de ERP leverancier om precies te weten hoe deze loopt binnen het bedrijf.
Het proces van invoer van KOOP binnen ERP
Om te weten te komen waar het KOOP binnen uw keten ligt, is het belangrijk om de gehele productieketen in kaart te brengen. Vervolgens is het belangrijk om te weten of uw keten onder een van de eerder genoemde categorieën valt (AtO, CtO, EtO), zodat u beter kunt inschatten waar het KOOP ligt. Bij het in kaart brengen van uw proces, komt u er achter op welk punt u voor het eerst rekening houdt met de specifieke klantenwens. Op dit punt vindt personalisatie plaats. Vervolgens kunt u gaan kijken wat er aangepast dient te worden om dit punt verder naar achter te krijgen.
Het informatiepakket bestaat uit:
Een compleet handboek met duidelijk stappenplan voor selectie en implementatie van ERP systemen. De functies, kosten, voor- en nadelen.