Wat is lims (laboratorium management system)
Alle ERP begrippen uitgelegd
Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
Laboratory Information Management Systems (LIMS) zijn systemen die testresultaten en eigenschappen van bijvoorbeeld monsters op een centrale plaats in de cloud opslaan. Naast deze basisfunctie, zijn er in de loop der jaren verschillende functies aan LIMS toegevoegd. Zo is het tegenwoordig ook mogelijk om met LIMS resultaten te zien, is CRM geïntegreerd, zijn er prijsafspraken aanwezig, en is ook communicatie binnen het systeem mogelijk. Tegenwoordig kan het in sommige gevallen zelfs worden gebruikt om het ERP-systeem volledig te vervangen. In de meeste andere gevallen kan het LIMS worden geïntegreerd met het bestaande ERP-systeem dat wordt gebruikt door uw bedrijf. Een derde mogelijkheid is het inrichten van het ERP-systeem op een dusdanige manier dat kwaliteitsbeheer en LIMS aanwezig zijn als functionaliteiten.
Het implementeren van LIMS zorgt ervoor dat het afnemen, analyseren en rapporteren van tests verloopt volgens een bepaalde gestandaardiseerde werkwijze. Afhankelijk van de sector waarvoor LIMS wordt gebruikt, heeft het specifieke voordelen. Bij het gebruiken van LIMS in de voedingssector zorgt LIMS bijvoorbeeld voor de mogelijkheid om tests meerdere keren op exact dezelfde wijze uit te voeren. Ook kunnen alle voedingsvoorschriften worden opgenomen in het systeem, en kunnen bij rapportage ook gelijk diagrammen worden weergegeven. Bij materiaalonderzoek zorgt LIMS ervoor dat monsters bij invoer direct kunnen worden vergeleken met bestaande data uit het systeem, zodat matches kunnen worden gevonden. Daarnaast kan er gewerkt worden met test- en kalibratie standaarden, waardoor kwaliteit gewaarborgd wordt.
Het analyseproces van LIMS binnen ERP
Een LIMS analyseert monsters meestal met behulp van een standaard werkwijze. Deze werkwijze maakt gebruik van vier stappen. Eerst worden er afspraken en een bepaalde planning gemaakt, en in het systeem gezet. Vervolgens wordt er in een laboratorium een bepaalde test uitgevoerd. Wanneer er monster ontvangen zijn, worden deze uitgebreid geanalyseerd en getest. Wanneer deze analyses zijn voltooid, worden de testresultaten in het systeem gerapporteerd. Uiteraard bestaan deze stappen nog uit kleinere stappen. Het maken van afspraken en een planning bestaat bijvoorbeeld uit het ontvangen van een opdracht, het opmaken van een offerte, de registratie van de opdracht, en het opnemen van deze opdracht in de planning.
Het informatiepakket bestaat uit:
Een compleet handboek met duidelijk stappenplan voor selectie en implementatie van ERP systemen. De functies, kosten, voor- en nadelen.