Wat is marketing
Alle ERP begrippen uitgelegd
Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
Uw Enterprise Resource Planning systeem bevat een hoop aan informatie om uw bedrijf succesvol te beheren. Veel van de gegevens in uw ERP-systeem zijn uitermate relevant voor uw marketing- en verkoopafdeling. Hoe meer u over uw klanten weet, des te beter u de klant kunt bedienen. Alles draait immers om de klantervaring, dit zal de verkoop alleen maar ten goede komen.
Met behulp van ERP data kunt u klant profielen opbouwen en hiermee een beter beeld krijgen van wie er bij u koopt. Uw ERP-gegevens bieden harde cijfers over de koopcyclus van uw klanten, wat ze uitgeven aan hun apparatuur en hoe vaak ze kopen. Door het gedrag van uw klanten te volgen met uw ERP-systeem, kunt u uw klanten een betere service bieden. Door het ERP-systeem te integreren met een marketing- en verkoopstrategie, zorgt u daarnaast voor toegang tot realtime gegevens. Deze geeft u voor elke afdeling betrouwbare informatie, en zorgt voor de communicatie binnen uw bedrijfssystemen. Communicatie binnen het ERP-systeem is van cruciaal belang voor zowel uw marketing- als verkoopteam; de gegevens helpen bij het bepalen van de huidige behoeften van de klant.
Allereerst is het van belang dat front-end gebruikers toegang hebben tot ERP-gegevens. Bij veel bedrijven is het zo dat sales- en marketingmedewerkers niet voldoende toegang hebben tot deze gegevens, waardoor integratie voor marketing erg lastig is. Zelfs wanneer frontoffices toegang hebben tot ERP-gegevens, hebben sales executives de neiging om de reikwijdte van hun strategie te concentreren op marktaandeel, maar het echte bewijs is intern. Verkoopleiders moeten kijken naar de geschiedenis van ERP-accounts en de relaties verbeteren tussen het bedrijf en de klanten die bijdragen aan de overgrote meerderheid van de verkopen.
Om het marktaandeel te vergroten, is het een veel logischer om de accountgeschiedenis, vraaganalyse, seizoenstrends en niet-conformiteit met marketing te stroomlijnen. Positionering, distributie, prijsstelling en PR worden vervolgens doordacht gestructureerd om de markt te veroveren. ERP-gegevens kunnen producten positioneren in nieuwe segmenten om aan de behoeften van huidige klanten te voldoen. Ook koppelt de integratie tussen marketing en ERP prognoses aan productie. Operationele managers kunnen dan de planning en het capaciteits potentieel beter voorspellen.
Marketing kan ook worden geïntegreerd in het CRM pakket, of de CRM module binnen het ERP Systeem. Lees hier meer over CRM en alle opties die dit biedt voor uw bedrijf.
Het informatiepakket bestaat uit:
Een compleet handboek met duidelijk stappenplan voor selectie en implementatie van ERP systemen. De functies, kosten, voor- en nadelen.