Wat is helpdesk
Alle ERP begrippen uitgelegd
Vind direct het ERP systeem voor jouw bedrijf
Een helpdesk is een hulpmiddel dat bedrijven de mogelijkheid biedt om optimaal te communiceren met hun klanten. Doormiddel van de helpdesk is het mogelijk snel en effectief te reageren op klanten of opdrachtgevers. Een goed werkende helpdesk is een belangrijk hulpmiddel om klanten de beste klantervaring te bieden. Het geeft werknemers het inzicht in de klant en het bedrijf wat ze nodig hebben om klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
Een helpdesk biedt niet alleen de beste klantervaring, maar heeft vaak ook de mogelijkheid om organisaties meer context en inzicht in die klantervaring te geven. Er is ook de mogelijkheid om de prestaties van het helpdeskteam te controleren. Zo kan het bedrijf zijn klanten optimaal van dienst zijn. Waar kan een bedrijf immers beter van leren dan van de eindgebruiker?
Klantgericht werken en een gestroomlijnde klantervaring is voor elk bedrijf van belang. Hoe flexibeler de klant met een bedrijf kan werken, hoe loyaler ze zullen zijn naar het bedrijf. Snel en effectief vragen beantwoorden versterkt de klanttevredenheid en zorgt voor meer omzet in de toekomst. Dit maakt een helpdesk belangrijk voor zowel grote als kleine bedrijven. De complexiteit en vereisten van een helpdeks zullen hierin wel verschillend zijn.
Er zijn een aantal elementen waar je bij een helpdesk rekening kan houden. Dit kan teruggevonden worden in de werking van een ERP-systeem, of externe helpdesk-software.
Een consument en een bedrijf als klant vragen twee verschillende benaderingen, maar ook verschillende behoeften voor een helpdesk. B2B; Wanneer een bedrijf, als klant, contact opneemt zal de behoefte vooral liggen in inzicht, informatie, mogelijkheden en rapportages. Het is belangrijk dat een helpdeskmedewerker meteen volledig inzicht heeft in de klantdata om zo gerichte informatie te kunnen geven over leveringen, bestellingen, facturen, contracten, kortingen, enz.
Bij een helpdeks gericht op consumenten, b2c, zal het volume hoger liggen. Een efficiënt afhandelingsproces is van belang om de klant snel van dienst te kunnen zijn. In deze situatie zal een bedrijf behoefte hebben aan automatisering en goede samenwerking tussen interne afdelingen om de consument van dienst te zijn.
Het informatiepakket bestaat uit:
Een compleet handboek met duidelijk stappenplan voor selectie en implementatie van ERP systemen. De functies, kosten, voor- en nadelen.